Top banner
Du er her: Til nye ryttere Print
colorbanner
        FORSIDE
        NYHEDARKIV
        TIL NYE RYTTERE
        TRÆNINGSTIDER
        KØB & SALG
        BILLEDER
        LINKS
        SPONSORER
        KONTAKT
        SOCIALE MEDIER

TIL NYE RYTTERE

Vi har her samlet nogle af de mange spørgsmål, der vil dukke op før og i den første tid efter du er blevet medlem i Odder Cykel klub. Hvis der er ting, der ikke er besvaret her eller noget du er i tvivl om, vil trænerne eller klubkammeraterne altid gerne besvare spørgsmål, så spørg endelig.

Informationerne er opdateret den 23. april 2014. Vi tager forbehold for ændringer i nedenstående, men betræber os på at siden er opdateret.

1. KLUBBEN
2. HVORDAN KOMMER DU I GANG?
3. KLUBKONTINGENT OG LICENS
4. TRÆNING
5. TRÆNINGSLEJRE
6. UDSTYR
7. LØB
8. SIKKERHED
9. FORSIKRING
10. HJEMMESIDEN
11. OPBAKNING


1. KLUBBEN

Odder Cykel Klub (OCK) blev stiftet i 1972, og vi har i dag over 50 licensryttere. I klubben køres der landevejsløb under licens fra Danmarks Cykle Union. Vi er repræsenteret i stort set alle klasser fra U11 til A feltet.
Gennem de mange aktiviteter, træning, træningslejre og cykelløb mm., skabes der gode rammer for træning og godt kammeratskab. Vi har plads til alle: de nystartede, de garvede og de ambitiøse.

Skulle du have lyst til at cykle eller bare besøge os, er du velkommen til at kontakte en af vores trænere. Du finder trænernes kontaktinformationer under "lederoversigt" i menuen til venstre.


2. HVORDAN KOMMER DU I GANG?

Du kan starte i klubben det år du fylder 9 år.
Når du har læst informationen på denne side, så kontakt en af trænerne. Du kan finde trænernes kontaktinformation under "Lederoversigt" i menuen til venstre. Sammen med træneren aftaler I en dag hvor du kommer ned i klubben til en snak og evt. kommer med på en træningstur.

Klubben råder over et begrænset antal "lejecykler", så har du ikke selv en racercykel, er der mulighed for at leje en cykel. Du kan leje cyklen indtil du fundet ud af, om cykelsporten er noget for dig.

Procedure for lejecykler:
En lejecykel kan lejes for min. en måned ad gangen og maks én sæson (1. marts - 30. september).
Det koster 175 kr. pr. måned samt et depositum på 500 kr. som returneres ved aflevering af cyklen, hvis denne afleveres i samme stand som den blev modtaget. Det vil sige at slidte eller ødelagte dele skal udskiftes inden cyklen afleveres tilbage. Lånecyklen må IKKE bruges til at køre i skole eller lignende, og du skal sørge for at låse cyklen forsvarligt, når du ikke bruger den. Du står selv for vedligeholdelsen af cyklen (rengøring og smøring), og cyklen skal afleveres i.

Når du har bestemt dig for, at cykelsporten er noget for dig, er der mange i klubben, der kan råde og vejlede dig m.h.t. hvilken størrelse cykel der vil passe til dig, og måske er der også nogen der har en god brugt cykel til salg. Men husk, at det vigtigste er, at cyklen passer dig.

Udover cykel skal du selvfølgelig også have en cykelhjelm - der køres ALTID med hjelm til både træning og til løb. Du behøver ikke møde op i cykeltøj til de første træningsgange, hvis du ikke har noget, men det er bedst at møde op i en eller anden form for træningstøj og kondisko.


3. KLUBKONTINGENT OG LICENS

Når du, efter at have prøvet at træne med os i et stykke tid, bestemmer dig for, at du gerne vil fortsætte, så skal du meldes ind i klubben. Som medlem af klubben kan du udover at træne med os, også deltage i klubbens andre arrangementer. Det kræver ikke licens at være medlem af klubben, men hvis du også gerne vil deltage i cykelløb så skal du udover at være medlem af en cykelklub også have en licens.
Inden du søger licens skal du kontakte klubbens kasserer for at leje en chip til din cykel for 180 kr. årligt. Du skal ligeledes have et pasbillede klar som skal uploades når du søger licens.
Licensen udstedes af Dansk Cykel Union. Du søger din lincens på cyklingdanmark.dk, hvor du klikker dig ind på "licensportal" og følger vejledningen. I løbet af nogle uger modtager du dit licenskort. Dit rygnummer får du udleveret i klubben. Chippen skal monteres på cyklens forgaffel så langt nede som muligt, og nummeret skal altid bæres ved cykelløb!

Årspriserne for klubkontingent og licens kan du se her:

Klubkontingent
Uanset alder/klasse er kontingentet 550 kr
Starter du midt i, eller senere i sæsonen betales der ikke fuldt kontingent for det år.

DCU konkurrencelicens
Ungdom/Junior/Senior, 17 år og opefter 600 kr
Drenge/pige, 9-16 år 325 kr



4. TRÆNING

I sommerperioden/løbssæsonen (april - oktober) er der fællestræning hver tirsdag og torsdag. Træningen starter altid fra klubben (se information om træningstider under de forskellige afdelinger).
Træningen varer som regel én til to timer alt efter rytterens form.
Til træning skal du altid have en ekstra slange med. Hvis uheldet er ude, og du rammes af en punktering, hjælper din træner dig med at skifte slangen. Fra oktober til december holder vi pause med fællestræningen.
I vinterperioden (december - april) holder vi formen ved lige med spinning, styrketræning, boldspil og lign. Hvis vejret tillader det tager vi i weeknden en tur på landevejen eller en tur i skoven på MTB (se opslag om træningstider).

Det er svært at sige, hvor meget den enkelte rytter skal træne. Det afhænger af alder, udvikling, fysisk form osv. Vi tilrettelægger træningen, så alle får den træning, der passer til dem.

Det kræver masser af energi at være cykelrytter, så før du tager til træning eller løb er det meget vigtigt, at du spiser noget fornuftigt. Det kan være rugbrød, havregryn, groft brød eller lignende. Det er også meget vigtigt, at du drikker rigeligt med vand så dine væskedeporter er fyldt op, før du tager af sted. Til selve træningen eller løb er det vigtigt at have en drikkedunk med vand samt evt. en banan. Det er ikke nødvendigt med energibar, gel osv., der er rigelig energi i den mad du spiser til dagligt (hvis ellers det er en fornuftig mad du spiser :-).


5. TRÆNINGSLEJRE

Som optakt til løbssæsonen er det i løbet af foråret muligt at deltage i 2 træningslejre:
  • Sondrup - fælles træningslejr for alle klubbens ryttere.
  • Stensballe - fælles træningslejr for hele distrikt Jylland / Fyn. (til og med U17).
Træningslejrene holdes fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag og går selvfølgelig ud på at få trænet og blive klar til løbssæsonen, men vi prioriterer også det sociale samvær.

Som optakt til den sidste del af løbssæsonen holder vi efter den korte sommerpause også en træningslejr. Denne træningslejr afholdes som regel i slutningen af sommerferien, og her tager vi gerne til udlandet hvor vi finder nogle bjergudfordringer (f.eks. Harzen).

Når vi er på træningslejr er der udover en masse træning også et dejligt fællesskab, hvor både ryttere og trænere hygger sig. Træningslejre er også en rigtig god mulighed for nye ryttere at komme ind i "flokken" og lære klubkammeraterne bedre at kende. Vores træningslejre plejer at være en stor oplevelse for både ryttere og trænere.


6. UDSTYR

Tøj - det vigtigste tøj for en cykelrytter er cykelbukser. Cykelbukser er specielle fordi der er syet en pude i som beskytter mod en "øm bag". Cykelbukserne skal bruges uden undertøj for ellers vil syningerne i undertøjet genere. Ud over cykelbukser er der selvfølgelig trøjer (korte og lange), lange bukser, vintertøj osv.
Alle cykelklubber har deres eget cykeltøj med deres eget design. Tøjet skal altid benyttes ved løb. OCKs klubtøj kan købes i klubben på udvalgte "klubaftener", og det første sæt tøj (cykelbukser og trøje) kan købes til en meget lav pris. Da tøjet bærer vores sponsorers reklamer/logo, bruger vi tøjet så meget som muligt, dvs. også gerne under træning.
Når du starter i klubben vil det være en god ide, at du anskaffe dig et par cykelbukser og en trøje. Det andet tøj kan du købe efter behov hen ad vejen eller du kan bruge noget andet sportstøj (vindjakke o.l.), hvis du har det.

Cykelsko - de har en hård sål, så man ikke bliver øm i foden af at træde i pedalerne. Med cykelsko sidder foden "fast" i pedalen, så man både kan træde og trække med foden. Man kan dog fint starte træningen i et par kondisko og så skifte, når man er tryg ved cyklen og de andre ryttere.

Hjelm - alle kører med hjelm både til træning og til løb. Der findes hjelme i alle prisklasser, men det vigtigste er, at hjelmen er godkendt og passer til dig. Hjelmen skal selvfølgelig sidde godt og fast på dit hoved. Du bør jævnligt tjekke din hjelm for defekter. Har hjelmen små "flænger" eller lignende, så er den defekt og kan ikke give dig optimal beskyttelse, hvis uheldet er ude.

Ekstra tøj - når vi træner om vinteren, er det vigtigt med vindtæt overtrækstøj og vinterhandsker. Almindeligt skiundertøj kan med fordel benyttes.

Cykel - Når du skal ud at købe cykel for første gang, kan det være svært at vide, hvilken cykel, der er den bedste til dig. Spørg gerne din træner til råds. Det vigtigste er, at du får en cykel der passer dig, for ellers kan du ikke håndtere den, hvilket går ud over sikkerheden, ikke bare for dig selv, men også dem der kører omkring dig.
Du skal også være meget opmærksom på, at cyklens gearing passer til din alder. Du kan spørge din træner om dette.

En fornuftig brugt begyndercykel kan erhverves fra ca. 3500 kr. Og husk på, at du i voksealderen nok kommer til at skifte cykel et par gange, så en brugt cykel kan være et fornuftigt valg.

Inden du køber en masse udstyr (cykel og tøj) så kan du evt. lige spørge i klubben eller se på vores hjemmeside om der er nogen der har noget til salg, de andre ryttere vokser jo også fra deres udstyr.


7. LØB

I løbssæsonen er der løb hver weekend ét eller andet sted i Jylland eller på Fyn (med undtagelse af juli).
Løbene køres som regel på en rundstrækning (på landet eller i industriområde) hvor rytterne passere målområdet flere gange.
Du kan finde en terminsoversigt over løbene på DCU's hjemmeside: tilmelding.cyklingdanmark.dk/

Tilmelding- tilmeldingen til de enkelte løb skal forgå igennem DCU's fælles tilmeldingssystem på hjemmesiden: tilmelding.cyklingdanmark.dk/.
Her skal du tilmelde dig og betale "startgebyr" for løbet. Du skal være opmærksom på, at betaling foregår med Dankort, så måske skal du lige have din mor eller far til at hjælpe dig.
Startgebyret er ved forhåndstilmelding ca. 35 kr. Er man ikke forhåndstilmeldt, er det som regel muligt at eftertilmelde sig på dagen, hvor løbet afholdes. Det koster dog dobbelt startgebyr og er kun muligt, hvis der er plads i feltet.

Kørsel til løb - Rytterne (forældrene) står selv for transport til og fra løb. Klubben opfordrer forældre til at arranger fælleskørsel id et omfang det er muligt. Spørg evt. træner om der er mulighed for samkørsel hvis du har brug for det.

Opdeling og løbslængde - til løb er man opdelt i aldersklasser. Hver aldersklasse starter for sig.
Længden på løbene i de enkelte klasser er fastsat af den arrangerende klub, men Dansk Cykel Union (DCU) har nogle maksimum distance, som rytterne må køre alt efter alder.

Klasserne og maksimum løbslængde kan du se herunder:

Børne- og ungdomsklasser Alder Max. distance
U11 / Yngste piger / Yngste drenge 9-10 år 15 km
U13 / Mellemste piger / Mellemste drenge 11-12 år 25 km
U15 / Ældste drenge 13-14 år 45 km
U16P / Ældste piger 13-15 år 45 km
U17 / Ungdom drenge 15-16 år 80 km

Efter B&U klasserne rykker man op i Junior og senere i Senior. Her er man opdelt i A, B, C og D klasser alt efter antal point man har kørt sig til.

Gearing - Dansk Cykel Union (DCU) stiller krav til gearingen på cyklen alt efter rytterens alder.
Gearingen kontrolleres ved, at tjekke hvor langt cyklen kan køre på en pedalomdrejning i højeste (tungeste/sværeste) gear.

Du kan herunder se de forskellige klasser samt krav til gearing.

Børne- og ungdomsklasser Pedal- omdrejning Anbefalet antal tænder på største klinge for Antal tænder på mindste klinge bag
U11 / Yngste drenge og piger 5,89 39 14
U13 / Mellemste drenge og piger 5,89 39 14
U15 / Ældste drenge
U16P / Ældste Piger
6,35 42 14
Ungdom drenge 7,01 46 14

Er du i tvivl om gearingen så spørg endelig. Det kan godt være list svært, at finde rundt i.

Indskrivning og opvarmning - før man kører til start, er der to ting der er meget vigtige: Indskrivning og opvarmning.
Indskrivningen foregår som regel i umiddelbar nærhed af startområdet. Her skal rytteren (og ikke forældrene skrive sin "autograf" ud for sit navn på listen over tilmeldte ryttere).
Opvarmning umiddelbart før starten er vigtig for, at musklerne er klar til den hårde belastning de udsættes for lige fra starten af løbet. Nogen "koldstarter", men det er absolut ikke godt, og falder ikke altid heldigt ud (man bliver sat fra start). Opvarmningen må IKKE foregå på løbsruten, men der plejer også at være god mulighed for at opvarme lige i nærheden af startområdet.

Der vil som regel være en træner tilstede ved alle løb, men det er rytterens (forældrenes) eget ansvar at komme til start og være klar. Trænerne vil selvfølgelig hjælpe i det omfang det er muligt.

Efter løbet - din placering i løbet afgøres af den tid du har kørt løbet på. Tiden måles vha. den chip du fik sammen med din licens (og som du har monteret på forgaflen af din cykel). Er der tvivl om din placering i løbet, er der også målfoto til at afgøre placeringen.
Efter løbet bliver der hængt resultatlister op, hvor rytternes placering offentliggøres. Herefter er der præmieoverrækkelse. I cykelsport er det sådan, at de ryttere der kommer i mål som den første tredjedel, af alle de startende ryttere, får point og en præmie. Dvs. at det ikke kun er nummer 1, 2 og 3 der hædres. Er der f.eks. 30 ryttere til start i et felt, så vil de første 10 ryttere få point og præmie.

Til alle cykelløb vil der være flere "kommissærer" tilstede. Kommissærerne kommer fra DCU og er løbets "dommere". De kontrollerer, at alt går efter reglerne og de afgør evt. uklarheder.

Til løb skal du huske - når du skal til cykelløb skal du altid huske følgende:
  • Cykel med påmonteret chip
  • Klubtøj
  • Rygnummer
  • Hjelm
  • Sko
  • Drikkedunk
Du kan finde flere informationer omkring regler og lignende i DCU's "Blå Bog" som findes på DCU's hjemmeside under "love og regler".

Vi opfordrer forældre til at tage med ud til løb, hvis det er muligt. Det plejer at være hyggeligt og så er der jo altid mulighed for en forfriskning i form af te, kaffe, sodavand, sandwich, kage og måske en grillpølse. Det er dog altid en god ide for rytterne at have en fornuftig madpakke med hjemmefra.


8. SIKKERHED

Er cykelsport farlig?
Nej! I følge flere opgørelser ligger cykelsport langt nede på listen over farlige sportsgrene. Men det kan godt se meget dramatisk ud, når der er styrt i et felt eller under træning, men som oftest er det heldigvis kun småskrammer.

Husk færdselsregler gælder også for cykelryttere!

Når vi træner, foregår det som regel på de små og mindre befærdede veje. For alles sikkerheds skyld er det vigtigt, at ALLE retter sig efter trænerens anvisninger, når vi færdes i trafikken. Er der nogen, der ikke kan finde ud af det, så bliver de bortvist!
Vi starter altid træningen i samlet flok, og vi sørger altid for, at alle kommer sikkert hjem til klubben igen. Der er ingen der bliver sat af et eller andet sted, hvis de ikke kan følge med. Hvis man ikke kan følge med, bliver man hjulpet hjem til klubben igen. Alle skal sikkert ud og hjem.

Når vi kører løb, er en del af ruten ofte afspærret eller ensrettet for øvrig trafik. Der vil også være vejposter/hjemmeværn til at dirigere trafikken, så rytterne kommer sikkert igennem løbet.

Men husk, det er stadig dit eget ansvar, at køre efter færdselsreglerne!


9. FORSIKRING

Hvis ens cykel under et løb bliver beskadiget, f.eks. hvis man styrter, skal man anmelde det til en af kommissærerne i målområdet. Kommissæren vurderer skaden på cyklen, og fastsætter et beløb som udbetales til reparation af cyklen. De dækker dog ikke kosmetiske skader, og heller ikke den fulde reparation.
Herudover er det rytterens egen ulykkesforsikring samt ansvarsforsikring, som dækker ved uheld både under træning og ved løb. Så undersøg hvad din forsikring dækker.

Får du et lift af andre til og/eller fra løb, så vil evt. skader på din cykel være dit eget ansvar. Klubben har ingen forsikring, der dækker, hvis cyklen bliver beskadiget. Derfor er det en god idé selv at undersøge, om det er muligt at få cyklen forsikret mod transportskader.


10. HJEMMESIDEN

www.oddercykelklub.dk
Odder Cykelklub har en velfungerende hjemmeside, hvor du kan finde svar på mange spørgsmål. Siden bliver opdateret efter behov med informationer omkring løb, træning, arrangementer og mange andre nyttige oplysninger.
På hjemmesiden findes der en elektronisk opslagstavle hvor du kan købe og sælge cykler, udstyr mm.

Når du bliver medlem af klubben, får du adgang til "MyOCK". MyOCK er en side med informationer, der vedrører dig som rytter. På din MyOCK side skal du oprette en profil med bl.a. din mailadresse. Så får du automatisk mails, der vedrører træning, løb eller andre arrangementer.
Fra MyOCK siden kan du tilmelde dig til arrangementer, se priser på tøj og mange andre ting. På din MyOCK side har du også en "rytterkonto". Når du fx køber klubtøj eller skal betale for et arrangement, er det herfra pengene vil blive trukket. Det er derfor vigtigt, at du eller dine forældre indsætter penge på kontoen. Kontoen må aldrig være i minus!


11. OPBAKNING

Som du kan se, så tilbyder klubben en masse. Det kan vi kun gøre, hvis vi får opbakning fra rytterne og deres forældre.
Klubben har igennem året flere aktiviteter, hvor vi har brug for hjælp. Det kan både være i forbindelse med afholdelse af løb, men også ved f.eks. sponsorarrangementer, kørsel eller træning.
Vi ser derfor gerne, at rytternes forældre involverer sig i arbejdet i klubben, så alle børnene kan få nogle gode oplevelser i klubben og med cykelsporten.

Husk, jo flere hænder der hjælper, jo mindre arbejde er der til den enkelte.

Vi håber, at du efter at have læst dette, har fået besvaret dine spørgsmål omkring klubben og cykelsporten. Hvis ikke, er du meget velkommen til at kontakte en af klubbens trænere.


 
Team OK-Kvickly Odder
 
Team VIFRA-Kvickly Odder
 
 
Tour de Himmelfart
Tour de Himmelfart - dansk version Tour de Himmelfart - english version
 
 
BLIV CYKELRYTTER
 
 
Hads Herred Rundt
 
 
DM / Trek Cross
 
 
Kvickly Odder Løbet