Alle ved at der til cykelløb står hjemmeværnsfolk. Men hvad laver disse folk, og hvilket arbejde ligger der bagved inden de ankommer til cykelløbet? Hvad laver de underløbet, og efterfølgende?
Det vil vi gerne vide mere om. For som så mange andre tænker, er hjemmeværnet jo ”bare nogen” som plejer at være til stede.
Men der ligger meget mere bag ved. Til et stort løb som Tour de Himmelfart, kræver det en god planlægning. I nedenstående video kan du se et interview med Lene Hagen, som var den taktiske leder under hele Tour de Himmelfart.
Hjemmeværnet klar til sidste etape. Tak for hjælpen, og den store og trofaste indsats ved Tour de Himmelfart #hjmvpic.twitter.com/fuQITUdUnq
Hvad laver en taktisk leder og hvilket arbejde ligger der bag ved? Hvorfor kører vedkommende i en Politibil, når de nu er hjemmeværn? Og må de bare bruge bilen som de har lyst til? Hvad betød det for hendes planlægningen, at der blev lavet en lille ruteændring på 5. etape?
Viste du at hun hver dag efter den sidste etape, skulle ind på Aarhus Politigård, for at aflægge rapport til vagthavende, inden hun kunne tage hjem og holde fri. For så igen om morgenen at møde på Politigården, for at hente bil, og være ved cykelløbet min. 1 time før første start?
Se videoen neden under, som blev optaget 2 timer efter afslutningen på Tour de Himmelfart i lørdags.
Lene er meget stolt af hendes folk, og det er vi også.
STOR TAK for din og dit mandskabsindsats – uden jer – ingen cykelløb.
(Vi beklager den lidt dårlige lydkvalitet – Men spids ørerne. Det er folk der nødvendigvis ikke har nogen interesse inden for cykelløb. Men interesse for at hjælpe andre, og det er vi glade for.)
Hvis den gule vest ikke var der, var der ikke noget cykelløb. Et kæmpe TAK for Hjemmeværnet for at dirigere trafikken under løbet. Se mere om HJV i Odder på Facebook (https://t.co/rOWYCeUIJ1), eller kontakt rekrutteringsofficer: Susanne Guldhammer HVKODR-ROF@HJV.dk eller 20400072 pic.twitter.com/3w469OQcZT