Hvem er vi?

Odder Cykel Klub har i dag over 50 licensryttere. I klubben køres der landevejsløb under licens fra Danmarks Cykle Union, og vi er repræsenteret i stort set alle klasser fra U11 til A feltet. Gennem vores mange aktiviteter skaber vi de bedste rammer for træning og godt kammeratskab. Vi har plads til alle - og vi glæder os til at se dig.

Kom godt i gang - også uden cykel

Har du ikke selv en racercykel, er der mulighed for at leje en cykel indtil du har fundet ud af, om cykelsporten er noget for dig. Hør mere, når du møder op til din første træning. Du behøver heller ikke møde op i cykeltøj, men i en eller anden form for træningstøj og kondisko. Og så kører vi selvfølgelig altid med hjelm! Du kan starte fra det år du fylder 9 år.

Vil du være medlem?
Hvis cykling er noget for dig og du gerne vil fortsætte, skal du meldes ind i klubben. Som medlem kan du også deltage i klubbens andre arrangementer – fx træningslejrene i Sondrup og Stensballe, hvor nye ryttere kan lære både hinanden og de garvede ryttere at kende. Det kræver ikke licens at være medlem af klubben, men hvis du også gerne vil deltage i cykelløb, skal du også have en licens.

Hvornår træner man?
I løbssæsonen fra april-oktober træner vi hver tirsdag og torsdag fra kl. 1700-1830 fra klubhuset. Og din far eller mor må gerne køre med de første par gange. Vi starter altid træningen samlet, og vi sørger altid for, at alle kommer sikkert hjem til klubben igen.

Hvordan kommer jeg til at køre cykelløb?

Inden du søger licens, så tal med din træner og læs informationen på DCU (Danmarks Cykle Union) hjemmesiden, hvor licensen også bestilles. Link til DCUs hjemmeside er her: Danmarks Cykle Union (cyklingdanmark.dk). Når du så er klar, er der løb hver weekend i løbssæsonen - undtagen juli. Løbene køres som regel på en rundstrækning. Se løbene på DCU’s hjemmeside, hvor du også kan melde dig til.

Hvor langt skal man køre?
Til løb er man opdelt i aldersklasser. Hver aldersklasse starter for sig. Længden på løbene er fastsat af den arrangerende klub, men Danmarks Cykel Union (DCU) har nogle maksimum distancer, rytterne må køre alt efter alder. Du kan se klasser og maksimal distance på DCUs hjemmeside, hvor du også kan se hvilken gearing du skal have.

Men… er det egentlig farligt at gå til cykling?
Nej, men som med al anden fysisk aktivitet kan man komme til skade. Ifølge flere opgørelser ligger cykelsport langt nede på listen over farlige sportsgrene. Det kan selvfølgelig godt se dramatisk ud, hvis der er styrt, men oftest er det heldigvis kun småskrammer. Når vi kører løb, er en del af ruten ofte afspærret eller ensrettet for øvrig trafik. Der vil også være vejposter/hjemmeværn til at dirigere trafikken. Og når vi træner, foregår det som regel på mindre befærdede veje. Her er det vigtigt, at man retter sig efter trænerens anvisninger. Færdselsregler gælder også for cykelryttere!

Hvad koster det så at være medlem?

Det koster 550 kr. om året at være medlem af klubben. Starter du efter 1. august betales der kun kontingent for et halvt år. Pris for licens kan ses på DCUs hjemmeside.

Er du klar til at prøve?
Vi er så klar, til du kommer, så mød op en tirsdag eller torsdag og giv den gas. Du må gerne tage en ven eller veninde med – eller din far eller mor. Du er altid velkommen, men du må gerne lige fortælle os at du kommer, så vi kan finde en lånecykel frem, hvis det er nødvendigt. Skriv en besked til Formand@oddercykelklub.dk, så skal vi nok hjælpe dig i gang. Vi glæder os til du kommer.

Mest til de voksne
Du har sikkert hørt om carbon-cykler til 50.000 kr., men det er slet ikke så dyrt, at gå til cykling. Som nævnt har vi lånecykler, så vent endelig med at investere i en cykel, til du ved, om dit barn vil blive ved med at cykle.

Cykelsko, pedaler og klamper
Mange forældre er lidt nervøse for at lade børn bruge ”klikpedaler”, men det er vigtigt og sikrere, at de hurtigt lærer at bruge disse pedaler. Derfor er noget af det første, man skal anskaffe sig, et par cykelsko - der er typisk brugte sko i omløb, da B&U-rytteres fødder vokser!

Hvad med cykeltøj?
Man må gerne køre i sit eget cykeltøj til træning, men til løb skal man køre i Odder Cykel Klubs tøj pga. sponsoraftaler. Cykeltøj er typisk dyrere end fx. en fodboldtrøje, men det er vigtigt at især bukserne er af høj kvalitet - det giver en langt bedre cykeloplevelse.

Forsikring
Hverken DCU eller Odder Cykel Klub har en forsikring, som dækker rytteren. Så undersøg hvad din egen forsikring dækker – både for skade på cyklen, ulykkes- og evt. ansvarsforsikring.

Vi kan altså godt bruge din hjælp!

Klubben har igennem året flere aktiviteter, hvor vi har brug for hjælp. Det kan både være i forbindelse med afholdelse af løb, men også ved f.eks. sponsorarrangementer, kørsel eller træning. Vi forventer, at rytternes forældre involverer sig i arbejdet i klubben, så alle børnene kan få nogle gode oplevelser i klubben og med cykelsporten. Husk, jo flere hænder der hjælper, jo mindre arbejde er der til den enkelte.